Hopp til hovedinnhold
Bilde av logo til Gudbrandsdal Energi på veggen ute med blomster fremfor

14. plass i Norsk bærekraftbarometer 2024

Gudbrandsdal Energi havner på en solid 14. plass i Norsk Bærekraftbarometer 2024, uavhengig av bransje.

Ann Iren Kolås Ryen
Publisert

Det er femte året Norsk Bærekraftbarometer måler hvor bærekraftige norske bedrifter er. Undersøkelsen er en del av forskningsprosjektet Norsk Kundebarometer som i snart 30 år har målt kundetilfredshet og lojalitet blant norske forbrukere. I år er 155 virksomheter fra rundt 30 ulike bransjer bedømt.

- I 2023 lå vi på 52. plass, uavhengig av bransje. I 2024 klatrer vi opp til en solid 14. plass, med en økning på 4 poeng fra i fjor. Vi er glade for at kundene merker arbeidet vi har gjort de siste årene, sier daglig leder i Gudbrandsdal Energi, Marius Røed Sveipe.

I bransjeresultatene havnet selskapet på 2. plass.

3 hoveddimensjoner av bærekraft

Bilde av Marius Røed Sveipe
Marius Røed Sveipe

Forbrukerne har vurdert bedrifter de er kunder hos på de tre hoveddimensjonene av bærekraft: Økonomisk bærekraft, miljømessig bærekraft og sosial bærekraft.

Analysene viser at den økonomiske dimensjonen, som måles i om bedriften «driver sin virksomhet etter prinsipper om åpenhet og ansvarlighet», er den viktigste dimensjonen i de fleste bransjene. Det spørsmålet har nær sammenheng med tilliten forbrukerne har til bedriften og analysene viser at dersom vi ikke stoler på bedriften så påvirker dette lojaliteten negativt.

- Tillit må man gjøre seg fortjent til over tid. Vi har i flere år utviklet selskapet i retning av åpen og fair behandling av kundene, og prioriterer utvikling av verktøy og tjenester som gir reell verdi når de brukes. Det skal være bra for både bankkonto, miljø og følelser å være kunde hos oss, og undersøkelsen viser at kundene våre i stor grad opplever det slik, avslutter Sveipe.

Om undersøkelsen:

  • Undersøkelsen er gjennomført av Norstat Norge og Barcode Intelligence i samarbeid med Handelshøyskolen BI
  • 4690 norske forbrukere har sagt sin mening i årets undersøkelse, og fortalt hvor fornøyde de er med bedrifter de kjøper varer og tjenester av.
  • 155 virksomheter fra rundt 30 ulike bransjer er bedømt.
  • Forbrukerne har vurdert bedrifter de er kunder hos på de tre hoveddimensjonene av bærekraft: Økonomisk bærekraft, miljømessig bærekraft og sosial bærekraft.
  • Les mer undersøkelsen Norsk Bærekraftbarometer her.

Relaterte nyheter