Hopp til hovedinnhold

Topp 10 kundehenvendelser

Dette lurer flest kunder på akkurat nå!

Dette lurer flest kunder på akkurat nå

Under er et utvalg av det mange av kundene våre spør oss om. Du kan også se på våre ofte stilte spørsmål og svar for mer informasjon.

1. Fakturaen fra dere ser annerledes ut, er den ekte?

Vi har byttet fakturasystem og i den forbindelse er det både nytt utseende og nytt kontonummer. Dersom du fortsatt er i tvil, kan du også finne kopi av fakturaen på Min side / i appen.

2. Når kommer fakturaen?

Den kommer normalt cirka midt i måneden. Som følge av nytt fakturasystem, ble fakturaene for august dessverre litt forsinket, men alle skal ha mottatt denne nå.

3. Mistet tilgangen for husstandsmedlemmer på Min side/appen?

I forbindelse med et større systembytte i slutten av august, mistet husstandsmedlemmer og andre brukere tilgang til appen/ Min side.De må derfor inviteres inn på nytt og slik gjør du det:

>> Logg inn i appen eller Min side >> Min konto >> Brukerkontoer >> inviter på e-post

Da vil vedkommende motta en invitasjon på e-post, med lenke til pålogging. Når de trykker seg videre på denne vil de få to valg.

En helt ny bruker må klikke på "Ikke kunde? Registrer her".

Dersom du skal legge til noen som allerede har en bruker på Min side / app, kan de bare logge inn. Merk at de registrerer seg ved hjelp av Vipps.

Her kan du se brukerveiledning til hvordan du legger til eksterne brukere.

4. Kostnadsberegning i appen/ Min side.

På hjemskjermen på Min side/appen ser du strømkostnaden hittil i måneden. Denne er uten strømstøtte og nettleie. For å vise beregning med nettleie, aktiverer man det under grafen i «Strøm». MERK at eventuell fastbeløpet på avtalen din ikke er med i beregningen og heller ikke fastbeløpet til netteier (kapasitesledd).

Strømstøtten må altså trekkes ifra, og nettleien kommer i tillegg.

I appen/ på Min side kan du følge med på kostnaden under Strøm - måned - velg måneden du ønsker å se. Da finner du kostnaden i boksene under.

5. Hvordan kan jeg leie termisk kamera?

Bestilling av termiske kameraer er midlertidig tatt ned på grunn av systembyttet vårt. Det jobbes med å åpne opp for bestilling i disse dager og vil være på plass igjen om ikke så lenge.

Termisk kamera bestiller du via Min side/ eller i appen. Du kan lese mer om det her.

6. Må jeg si opp min gamle strømavtale?

Når du blir kunde hos oss, ordner vi det praktiske og sier opp avtalen hos din forrige strømleverandør.

NB! Har du bindingstid/oppsigelsestid på den gamle avtalen, tar vi ikke ansvar for et eventuelt bruddgebyr.

7. Kan jeg utsette betaling av fakturaen min?

Du kan utsette fakturaen din med 10, 15, 25 eller 30 dager, så lenge det gjøres før betalingsfristen går ut. Det er kun mulig å utsette én faktura om gangen. Dersom det allerede foreligger en utsettelse på faktura må eldste betales før utsettelse på ny kan gis.

Årlig rente ved utsatt betaling er 8,5 %. Det tilkommer ingen ekstra kostnader utover dette.

Slik gjør du det:

>> Logg inn >> Økonomi>> Fakturaer >> Velg faktura du vil utsette >> Velg Utsett >> Velg alternativ for å utsette betaling

Merk at ved mislighold forfaller totalt fakturabeløp, og normale innfordringsrutiner vil bli iverksatt.

Har du mottatt inkassovarsel fra Svea (gjelder fakturaer t.o.m juli 2024) ber vi deg ta direkte kontakt med dem på telefon 21 54 24 38.

Inkasso- eller purring på fakturaer fra og med august 2024 følges opp av Intrum. Ta direkte kontakt med dem på telefon +47 23 21 10 00 (mellom klokka 08.00-16.00)

8. Puls fungerer ikke – hva gjør jeg?

Under Ofte stilte spørsmål - Puls finner du en sjekkliste for hva du kan gjøre dersom du har problemer med oppkoblingen av Puls. 

Dersom det har vært gjennomført oppdateringer som har påvirket tilkoblingen, og du opplever at enheten ikke kobler opp igjen, anbefaler vi å forsøke å ta Puls ut fra HAN-porten i noen sekunder før du setter den igjen for å starte en ny oppkobling.

9. Hvorfor ser jeg ikke priser i appen?

Er du ny kunde vil du ikke se priser i appen før vi har mottatt forbruksdata fra din netteier. Det vil normalt si dagen etter oppstart av strømavtalen din hos oss.

Du finner også timeprisene her.

10. Hva er strømsparerådgivning?

Ved å booke time med strømsparerådgiver får du innføring i bruk av appen og hvordan bruke app som et verktøy for å redusere strømforbruket. Vi går igjennom typiske strømtyver og ditt forbruksmønster. Vi viser deg hvordan du kan følge med på strømpriser og hvordan du kan bruke appen til din fordel.

Les mer om strømsparerådgivning her.