Kunder som bruker appen sparer mest strøm
En analyse av strømforbruket til flere tusen kunder hos Gudbrandsdal Energi viser at forbruket har gått betydelig ned etter at strømprisene gikk kraftig opp. De som aktivt bruker appen sparer mest.
Tallene viser at den gjennomsnittlige kunden har redusert sitt årsforbruk fra ca. 15.000 kWh til 13.000 kWh ved siste avregning i juli i år, en nedgang på vel 13 prosent.
Det står i sterk kontrast til tallene Statnett presenterte i fjor, som viste at på tross av de høye prisene satte norske husholdninger ny forbruksrekord med en økning i gjennomsnittsforbruket med om lag 4 prosent, fra 15 300 til rundt 16 000 kWh.
Tallene fra GE viser derimot at forbruket har minket som et resultat av den kraftige prisøkningen. Samtidig har det vært en stor økning i antall brukere av digitale verktøy for å kutte strømforbruket.
– Vi trenger ikke lenger diskutere om høye priser gjør at strømkundene reduserer forbruket. Folk flest har tatt grep, og nå må strømbransjen ta innover seg behovet for bedre verktøy for kunder som ønsker å redusere forbruket. Vi har doblet antallet brukere av vår app, og fortsetter å gå all in på utvikling av verktøy for strømsparing, sier Marius Røed Sveipe, daglig leder i Gudbrandsdal Energi.
App-brukere sparer mest
Gudbrandsdal Energi har en egen app som blant annet gir kundene oversikt over eget forbruk i sanntid, varslinger om høye strømpriser og analyser som hjelper deg å bruke strømmen smartere.
Etter at prisene begynte å stige i fjor høst er antallet app-brukere nesten doblet. Den tydelige trenden er også at de som bruker appen sparer mer på strømmen enn de som ikke gjør det. Av de 1000 kundene som sparte mest med å flytte forbruket sitt til de billigste timene er samtlige app-brukere. Det er gode nyheter mener GE-sjefen:
– Vi har analysert flere tusen kunder både med og uten app. App-brukerne har redusert forbruket sitt med 5 prosentpoeng mer enn de som ikke bruker appen. Med dagens snittpris på 5,45 kroner/kWh (2. september 2022) utgjør dette cirka 4000 kroner i året. For våre kunder er det gode nyheter at man med enkle grep kan ta i bruk verktøy som hjelper dem å redusere forbruket. Jo høyere strømprisene blir, desto viktigere er det å bruke digitale tjenester som hjelper deg å bruke mindre, sier Sveipe.
– Vi ser også at flere brukere i hver enkelt husstand er inne i appen, hvilket tyder på at strømsparing blir en felles oppgave i hjemmet eller bokollektivet, sier Sveipe.
Tidligere i år gjennomførte selskapet fra Gudbrandsdalen en undersøkelse som viste at nær halvparten av nordmenn gruer seg til årets vintersesong. Sveipe tror fjoråret satt en støkk i mange, som også forklarer dataene de nå ser.
– Vinteren i fjor var tøff, og derfor er det ekstra positivt å se at kundene har tatt grep. Når vi ser på forbrukstrenden vi har hatt i Norge de senere årene, blir vi rett og slett imponert over kundene våre som har klart å ta viktige grep og snudd trenden, sier Sveipe.
Relaterte nyheter
Velger opprinnelsesgarantier for å styrke bedriftens bærekraftige profil
- Vi har valgt å inkludere Garantert Vannkraft opprinnelsesgarantier i strømavtalen fordi vi ønsker å fremstå med en tydelig miljø- og bærekraftig profil. Vi opplever at kundene våre i større og større grad etterspør opprinnelsesgarantier og vi antar at dette også i fremtiden vil bli positivt vektet i offentlige anbud, forteller Knut Beck, økonomisjef i Oslobuss.
Publisert 31.1.2024
Prognosert gevinst med SmartVVB på fritidsbolig
I en tid med høye strømpriser og manglende strømstøtte på fritidsboliger, vil det være mye å hente på å unngå unødvendig forbruk og å flytte forbruk til rimeligere timer. Ved hjelp av vår kalkulator har vi beregnet to ulike kostnadsbesparelser ved installasjon av SmartVVB på fritidsboligen.
Publisert 4.12.2023
Ekteparet fikk SmartVVB på hytta: – Nå installerer vi det hjemme også
Pensjonistene Anne og Thor Anders har vært pilotkunder for SmartVVB fra Gudbrandsdal Energi. Den varmer varmtvannsbeholdningen når prisen er lavest. I tillegg følger den med på at temperaturen på vannet alltid er høy nok til å forebygge risiko for legionella, og sørger for at du har varmt vann klart til bruk.
Publisert 4.12.2023